Tampereen kaupungin toimintamallin
uudistaminen tarkoittaa sitä, että jälleen kerran kaupungissa jaetaan valtaa
uudelleen. Ilmiönä on, että organisaatiokaaviota vähätellään.
Organisaatiokaavion tulisi kertoa omalla olemuksellaan, mikä on olennaista eli
kaupunkilaisille järjestettävät palvelut, ei eri hallintotasot. Espoon
kaupungin viranhaltijaorganisaatio on linjakas ja nätti. Pyrittäisiinkö mekin
samaan, tiltusta linjakkaaseen tuotantoon eli lintuun?
Tilaaja-tuottaja-mallin erilaisissa
esittelykalvoissa liki ensimmäinen dia on organisaatiokaavio. Sitä on ihmetelty
ja selitetty niin omille kuin ulkopuolisille. Kyllä kaupungissa tilattiin ennen
tiltu-malliakin. Moni muistaa vielä soten ostopalveluyksikön, josta tehtävät siirtyivät
hetken eläneeseen hyvinvointipalvelujen kehittämiskeskukseen. Uutta tiltussa oli se, että tilattiin myös
omalta tuotannolta ja ulkoa tilasi tuotannon sijaan tilaaja. Nyt on todettu,
että omalta tuotannolta ei kannata tilata, kun se teettää turhaa työtä. Sekin
on huomattu, että ulkoa tilaamisessa oman tuotannon substanssiosaamisesta olisi
paljon hyötyä.
Julkishallinnossa on periaatteessa kaksi
tapaa organisoitua: byrokratiamalli ja sopimusohjausmalli. Ne molemmat on
koettu. Jos haluttaisiin taas jotain ennennäkemätöntä, voitaisiin organisoitua
IT-yrityksistä tutulla pilvimallilla. Työntekijät hakeutuvat sisäisen
hakujärjestelmän kautta ennalta määriteltyihin toimintaprosesseihin ja
jatkuvasti syntyviin uusiin kehittämisprojekteihin. Työntekijät voisivat myös
itse keksiä itselleen työtään vastaavat nimikkeet niin kuin kaikista
luovimmissa yrityksissä toimitaan. Palkkaa tulisi tulosten ja aikaansaannosten
mukaan. Tulosmittareiden kehittämisessä olisi kyllä paljon työtä, koska kunnan toiminnoissa
on niin kovin vähän euromääräisen mittauksen mahdollistavaa ulosmyyntiä.
Varmaan ainut tapa edetä on yhdistää
sopimusohjausta ja byrokratiaa. Kun oman tuotannon osalta sopimusohjauksesta
luovutaan, tarvitaan vahvaa johtajuutta niin tuotantoon kuin ohjauksesta
vastaavaan konserniin. Entisestä sopimusohjausmallista voitaisiin jättää
jäljelle elinkaariajattelu eli palvelut lapsille ja nuorille sekä ikäihmisille,
jotka kunnan hyvinvointipalveluissa ovat joka tapauksessa pääasiakasryhmät.
Muina toimialoina olisi terveys ja toimintakyky, tekniset palvelut sekä kulttuuri-
ja vapaa-ajanpalvelut. Jokainen toimiala ei välttämättä tarvitse omaa
lautakuntaa.
Tämä organisaatiokaavio on helppo
piirtää, koska toimialat ovat suoraan konsernijohtajan alaisuudessa, jolla on
oikeana kätenään kehittämisyksikkö ja vasempana hallintoyksikkö.
Kehittämisyksikössä olisi strategisen ohjauksen lisäksi liikelaitosten ja tyttärien
omistajaohjaus ja merkitykseltään ensiarvoisen tärkeät elinkeinopalvelut. Ne,
ketä ei mainittu, eivät kuulu tähän viranhaltijakuvioon ja sulautuvat sopivan
otsikon alle. Muutamia kehittämispäällikön vakansseja voidaan perustaa.
Jokaisessa vallanvaihdossa muutamat myös ulkoistavat itsensä.
Toimintamallin yksi merkittävä osa-alue
on pormestarimalli. Se pitää säilyttää. Pormestari pr-johtajana ja
konsernijohtaja linjajohtajana on hyvä yhdistelmä niin demokratian toteutumisen
kuin johtamisen raskaiden vastuiden jakamisen kannalta. Apulaispormestarin
pestit pitäisi sen sijaan pätkiä, jos niitä jäljelle jätetään. Vuoden pituinen
apulaispormestaripätkä on haluttu vaihtoehto vuorotteluvapaalle. Voi hyvällä
palkalla toimia mieleisen harrastuksen, yhteiskunnallisen vaikuttamisen,
parissa. Seuraava apulaispormestari on koko ajan kasvamassa tulevaan
tehtäväänsä varapuheenjohtajan paikalla. Näin luottamustehtävä ei ehdi
vakiintua virkaluontoiseksi ja mahdollisimman moni saa hyvän pohjakoulutuksen
kunnan kapuloiden pyörittämiseen loppuelämäkseen.
Toimintamallin viimeisenä jalkana oli
osallistuminen. Siinä tulee lähteä niistä kahdesta osa-alueesta, mistä ihmiset
ovat kiinnostuneita. Niitä on kaksi: ”ei minun takapihalleni” eli omaa elinpiiriä
koskevat asukaslähtöiset asiat ja ”minun henkilökohtaisesti käyttämäni
palvelut” eli omakohtaiset asiakaslähtöiset asiat. Muu voidaan jättää
politiikalle eli demokratian hoidettavaksi. Politiikan tehtävähän on kuunnella
kuntalaisia ja edustaa heitä. Kaupungin tulee käytännössä kiinnittää huomiota
alueiden kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, niin kuin on hienosti jo tehtykin,
sekä eri asiakasryhmien osallistamiseen, mistä esimerkkinä ovat asiakasraadit.
Uusi suunta on tässä jo otettu.
Jos vielä voisi toivoa filosofista
lähtökohtaa, se olisi ”paras on hyvän vihollinen, mutta kohtuus voittaa
kaiken.” Toivotettaisiin kohtuullista huomenta ja oltaisiin nopeita uuden
hyödyntäjiä, ei aktiivisia innovaattoreita, mikä voi tulla veronmaksajille
kalliiksi.
Annikka Paavola, sisäinen tarkastaja,
Tampereen kaupunki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti